zangles

lichaam
Zingen doe je niet alleen met je keel, maar je gebruikt heel veel verschillende spieren in je hele lichaam. Met zangtechniek leer je je lichaam op deze manier kennen. Hier een aantal voorbeelden van wat je kunt verwachten in mijn lessen:

stembanden
De stembanden brengen de lucht uit je longen in trilling, hierdoor ontstaat geluid. Je stembanden kunnen dun en dik zijn, dik zorgt voor een hard geluid wat mensen de borststem noemen. Dunne stembanden zorgen voor een zachter geluid waarmee je wel veel hoger kunt komen: de kopstem. Wanneer je leert mengen, tussen dik en dun inzitten, kun je je stem op veel meer verschillende manieren toepassen. Vaak wanneer je wat hoger zingt, ga je automatisch harder zingen omdat je harder moet werken voor dat geluid. Wanneer je leert mengen zorg je ervoor dat je minder ‘schreeuwerig’ klinkt. Als je superhoog zingt, kan dat meestal alleen maar heel zacht. Door te mengen en andere technieken toe te passen kun je krachtig hoog zingen. Wat voor vorm jou stembanden aannemen, heeft te maken met de bovendruk en onderdruk. De onderdruk is de lucht van onderen, de bovendruk is hoe je stem word tegen gehouden boven je stembanden.

adem
Wanneer je goed inademt; een buikademhaling hebt, gebruik je je middenrif. Wanneer je het middenrif leert controleren kun je ervoor zorgen dat je minder druk op je stembanden zet. Hoe harder je wil zingen, hoe minder lucht je nodig hebt. Voel maar eens met een hand vlak voor je mond het verschil in lucht wanneer je zachtjes praat of hard roept. Wanneer je teveel onderdruk hebt, klink je gedrukt en beschadig je vaak je stem. Je kunt het middenrif leren controleren met verschillende spieren in je torso. Ook kun je je torso leren ankeren zodat je meer stabiliteit hebt bij het harde zingen.

stabiliteit
Wanneer je geen bovendruk hebt, voelt je stem instabiel. Veel mensen gaan dan hun kaak naar voren, hun tong naar achteren of hun valse stemplooien dicht doen. Dit zorgt voor een beetje bovendruk en stabiliteit. Je valse stemplooien zitten net boven je stembanden. Wanneer je gaapt, voel je ze open gaan. Als je iets zwaars optilt, voel je ze dichtgaan. Maar wanneer je je valse stemplooien dichtdoet tijdens het zingen, beschadig je jou stembanden. En wanneer jij je kaak naar voren houdt tijdens het zingen, word je strottenhoofd erg moe. Na een tijdje gaat je keel pijn doen. Wanneer je jou tong naar achter doet krijg je een kermit-de-kikker-geluid; de kneudel. Je kunt het stijlvol inzetten zoals Celine Dion, of Eddie Vedder van Pearl Jam maar met de tong naar achteren verlies je klankruimte. En als je stabiliteit hiervan vanaf hangt, kan je tongspier vast gaan zitten of je tongbeen op je strottenhoofd drukken. Wanneer je dan wat meer klankruimte nodig hebt, kun je je tong niet meer goed naar voren krijgen. Voor bovendruk, stabiliteit en klankruimte kun je spieren in je hoofd aanspannen. Dit doe je met je halsspieren, gehemelte en spieren op je achterhoofd. Ook kun je met een spiertje in je neus en een spiertje om je strottenhoofd je stem iets scherper laten klinken: twang. Dit zorgt ook voor bovendruk, meer stabiliteit en een gezonde stem.

Stem voelen
Maar door al deze technieken kun je juist vast gaan zitten. Je gaat je lichaam als een robot zien; dit knopje moet uit, dat knopje moet aan. Je gaat teveel nadenken en ziet je geluid als iets wat goed of fout is. Het is heel belangrijk dat jij je stem als geheel leert voelen. De stabiliteit, waar je je in je lichaam kan afzetten, waar je je stem naartoe moet sturen. Wanneer je geluid maakt kun je de trilling boven je tong voelen, en met je hand een trilling op je borst. Maar die trilling reist door je hele lichaam. Uiteindelijk kun je je stem zelfs voelen in je voeten. Daarnaast galmt jou geluid door de ruimte en in jou eigen klankruimte. Als je het vergelijkt met een gitaar zijn jouw stembanden de snaren en je hoofd de klankkast. Het leuke aan je hoofd is dat je het kunt afstellen op de ruimte om je heen. Je kunt naar je eigen galm toezingen waardoor je geluid nog groter word. Je zou deze manier van zingen zelfs op een spirituele manier kunnen benaderen, mocht je geïnteresseerd zijn. Hou je daar niet zo van, houden we het gewoon in nuchtere termen ; )

intonatie&ritme
Zingen is meer dan alleen je stem gebruiken, zingen is geluid maken op een toon in een ritme. Sommige mensen hebben van zichzelf een erg goed gehoor en gevoel voor ritme. Bij anderen is het een wat beter dan het ander. Dan heb je ook nog mensen die het idee hebben dat ze geen noot kunnen raken of niet snappen waarom ze toch altijd te laat of te vroeg beginnen. Gelukkig kun je zuiverder leren zingen door het zingen van (stukjes) van toonladders. Ook kun je je ritmegevoel trainen met apps voor op android of iphone. Soms is het handig als je even wat muziektheorie leert, zodat je voor je kunt zien hoe toon en ritme in elkaar zit.

stemgezondheid
Ben je vaak hees na het zingen? Waarschijnlijk heb je dan een verkeerde techniek. Ook kan het zijn dat je een geboren aandoening aan je stembanden hebt. Ikzelf heb bijvoorbeeld een onvolledige dorsale stembandsluiting. Hierdoor heb ik meer kans op stembeschadigingen, maar door een goede techniek heb ik er nog zelden last van. Wanneer je je stem blijft beschadigen kun je stemknobbeltjes en later poliepen krijgen. Gelukkig is heesheid en/of stemknobbeltjes goed te verhelpen met stemherstellende oefeningen en een goede stem hygiene. Bij The Voice zie je ze vaak: de laxvox bubbelbuis. Ik heb ze ook bij mij in de ruimte liggen, en gelukkig ook nog wat oefeningen die je zonder handen kunt doen. (Als je aan het afwassen of autorijden bent, altijd handig) Een goede stem hygiene begint vaak bij veel water drinken en niet je keel schrapen. In de les zal ik je uitleggen waarom, en wat nog meer te doen voor een gouden keeltje.